søndag den 1. september 2013

Grønland

Min ferie gik i år til Grønland med besøg i Nuuk og efterfølgende sejltur nordpå til Diskobugten og Jacobshavn. Det var ikke en tur, der særligt fokuserede på kunsthåndværk, men det lykkedes alligevel at få nogle fine tekstile oplevelser.

Den første kom ret uventet. Den første formiddag ville vi spadsere hen til Hans Egedes Kirke. Det viste sig, at der var festgudstjeneste, så vi satte os stille ned og blev der. Det er ikke ret mange år siden, at grønlænderne fik deres bibel og salmebog på grønlandsk, og de sang og sang mange vers og forunderligt langsomt. Det var meget smukt. Alle mændene var i kridhvide anorakker og kvinderne i kamikker, sælskindsbukser og store perlekraver - et helt utroligt smukt syn uden museumsassociationer overhovedet! Det viste sig at være 50 års jubilæum for fanger- og fiskerforeningen - et højtideligt og skæbnetungt jubilæum, følte man.

Der var flere steder med forskelligt kunsthåndværk - mest sælskind og perler og smykker skåret i hvaltand f.eks. Jeg købte nogle små benperler til lukninger i halskæder og armbånd, og flere købte armbånd i samme materiale. Enkelte steder var der en smule moskusgarn, og et sted en hel forretning med moskusgarn. Flere steder kunne man købe armbånd, som var hæklede i moskusgarn med lidt perler på. De var meget populære - dog uden at man vidste, hvad det egentlig var for materiale.

Flere gange tænkte jeg, at lige her et eller andet sted bor sikkert en fantastisk tekstilkunstner, men ved sådanne korte besøg, hvor temaet er et andet, så må man bare nyde alle de mange indtryk. Det blev isbjergene, som kom til at betyde mest for mig. Jeg havde aldrig forestillet mig dem så store, så majestætiske, så farverige og så smukke, og jeg blev nærmest bombarderet med billeder  hele døgnet. Jeg boede nemlig ved havneindløbet til Jacobshavn og kunne se, hvordan man hele tiden var optaget af at skubbe isbjerge væk, så de store containerskibe kunne komme ind og ud - alt imens hvalerne gled mægtige gennem vandet lidt længere ude.

Vel hjemme igen har jeg arbejdet med isbjergenes former og farver - en inspiration som synes uendelig lige nu i hvert fald.

Senere på sommeren deltog jeg i et kursus med Jeanette Appleton i komposition i filt - det vender jeg tilbage til lidt senere.


Ingen kommentarer: